Cookies Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren en in te spelen op de informatiebehoefte van de bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: DFM

DFM: een productontwerp beoordelen op maakbaarheid

12 juni 2018

Een nieuw kunststofproduct ontwikkelen; dat begint bij een goed ontwerp. Voordat we de toolmaker opdracht geven om een matrijs te maken, voert Rompa altijd een DFM-traject uit. Hierin beoordelen we het productontwerp van de klant op maakbaarheid.


Wat is DFM?
DFM staat voor design for manufacturing. In het DFM-traject beoordelen we de maakbaarheid van het productontwerp. Rompa doet dit altijd in nauw overleg met zowel de klant als de toolmaker, die de matrijs levert. Het doel van DFM is om gezamenlijk tot een ontwerp te komen dat voldoet aan de eisen en wensen van de klant én daadwerkelijk realiseerbaar is met een efficiënt proces. Op basis van dit ontwerp stellen we specificaties op voor de matrijs.


Kwaliteitsgarantie
Als spuitgieter zijn wij ervoor verantwoordelijk dat het kunststofproduct op de gewenste manier uit de matrijs komt. En dat de klant op tijd over de gewenste aantallen beschikt. Hiervoor is de juiste matrijsconstructie een vereiste. De matrijs vormt een drieluik met het productontwerp en het materiaal. De levensduur van de matrijs is mede afhankelijk van het productontwerp, vandaar dat Rompa veel aandacht besteedt aan het DFM-traject. Gemiddeld duurt het traject twee weken, maar bij complexe producten kan het ook drie à vier weken in beslag nemen.

DFM - draft of hydraulic slides
Tekening van de hydraulische sliders
DFM - filling of mould in seconds
Vullen van de matrijs in aantal seconden

Hoe werkt DFM?
Een DFM-traject bestaat uit twee fases. In de eerste fase beoordelen we het concept op hoofdlijnen. Hierbij concentreren we ons op de belangrijkste issues, zoals welk deel van het product in welk deel van de matrijs komt (cavity en core). Dit bepaalt namelijk op welke plekken op het product later aftekeningen en vloeilijnen zichtbaar zijn. Ook kijken we of er genoeg lossingsruimte is, waar de schuifconstructies moeten komen, en hoe en waar het kunststof aangespoten wordt. In de tweede fase controleren we het productontwerp meer op detailniveau. Zo checken we de textuur in combinatie met de lossing, of de kunststof goed gekoeld kan worden en of er plekken zijn waar het staal van de matrijs dun (en daardoor zwak) is.


DFM-checklist
Hieronder vind je de twintig aspecten waar Rompa, de klant en de toolmaker het productontwerp op beoordelen tijdens het DFM-traject. Deze checklist gebruiken we consequent bij elk product.

1. Overzicht van de onderdelen       11. Product markeringen
2. Weergave van matrijsdelingen 12. Koelsysteem ontwerp 
3. Indruk van de schuiven 13. Vloeiweg analyse
4. Matrijs lay-out  14. Wanddikte-analyse
5. Aanspuittype en -locatie 15. Vloeilijnen
6. Deellijnen 16. Luchtinsluitingen
7. Lossinganalyse 17. Vloeiweg
8. Uitwerpen van het product 18. Matrijsrisicoanalyse
9. Staalsterkte 19. Kromtrekkingen
10. Ondersnijdingen 20. Mogelijke kwaliteitsproblemen identificeren