Cookies Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren en in te spelen op de informatiebehoefte van de bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
9 opmerkelijke trends in de kunststofindustrie

9 opmerkelijke trends in de kunststofindustrie

17 oktober 2018

Bij Rompa Group zijn we natuurlijk scherp op de laatste ontwikkelingen en houden we trends binnen de kunststofindustrie goed in de gaten, onder meer door beurzen als IFA in Berlijn en Kind + Jugend in Keulen te bezoeken. Ons marketing- en salesteam zet de 9 opmerkelijkste trends van dit moment voor je op een rijtje. 

1. Leveranciers schuiven op

Wij zien dat leveranciers steeds meer processen overnemen van andere bedrijven voor of na hen in de keten. Verticale integratie dus. Logisch, want afnemers hebben veel liever contact met één leverancier die de verantwoordelijkheid heeft over meerdere stappen in het proces.

9 opmerkelijke trends in de kunststofindustrie

2. Internet of Things en connectivity
We leven in een tijd waar alles en iedereen verbonden is en slimme apparaten met ons kunnen communiceren en andersom. Steeds meer producten zijn met elkaar verbonden of verzamelen data om te delen. Mooi voorbeeld hiervan is de standaard voor het scheermes, geproduceerd door Rompa, waarmee je met één druk op de bestelknop nieuwe scheermesjes aanvraagt wanneer ze op zijn. 



3. Vooruitgang in polymeren en additieven
De ontwikkeling van nieuwe polymeren en additieven blijft doorgaan. Er worden steeds meer nieuwe materialen ontwikkeld met specifieke eigenschappen voor expliciete doelen. Zo is Stanyl® TC een materiaal dat ontwikkeld is om de warmte van ledlampen te geleiden. Opmerkelijk, omdat kunststof van nature juist een zeer goede isolator is en warmte vasthoudt.

9 opmerkelijke trends in de kunststofindustrie

4. Verhoogde efficiency door connectiviteit
We zijn aanbeland in de vierde fase van industriële ontwikkeling: Industry 4.0. Machines in fabrieken staan in verbinding met elkaar en zijn ook verbonden met andere fabrieken. Hierdoor wordt een hoger niveau van efficiency bereikt. Dankzij de nieuwste technieken vindt er een constante uitwisseling van bruikbare data plaats.
 

5. Wereldwijde kunststofproductie blijft groeien
De vraag naar kunststofproducten blijft jaarlijks toenemen. Door innovatieve oplossingen die leveranciers bedenken op gebied van design en materiaal kan staal in finished products steeds vaker vervangen worden door kunststof. Minder staal betekent ook een lichter eindproduct. 
 

6. Lichtgewicht kunststoffen
De markt van lichtgewicht kunststoffen is voortdurend in ontwikkeling. De kunststofindustrie loopt voorop als het gaat om innovatie in lichtgewicht oplossingen. Grote industrieën, zoals de auto-industrie, stappen voor sommige toepassingen al over van metaal naar kunststof. Een stuk duurzamer, want lichtere auto’s verbruiken minder brandstof. De engineers van Rompa onderzoeken de mogelijkheden voor lichtgewicht kunststoffen al vroeg in het ontwikkelproces.

9 opmerkelijke trends in de kunststofindustrie

7. Automatisering 
Loonkosten blijven stijgen en de vergrijzing neemt toe. Daarom investeert de kunststofindustrie volop in automatisering. En dat werpt zijn vruchten af. Automatisering zorgt voor flexibiliteit bij het managen van productie en assemblage. Robots zorgen voor snellere, meer accurate en behendigere productie. Dit levert een verhoogde output in productie op. 


8. Recycleproof design 
De circulaire economie speelt ook binnen de kunststofproductie een steeds belangrijkere rol. Daarom wordt bij het ontwerp van een product al steeds vaker gekeken of het design recyclebaar is en of er mogelijkheden zijn om het ontwerp recycleproof te maken.

9 opmerkelijke trends in de kunststofindustrie

9. Local for local 
Er wordt steeds vaker gezocht naar lokale oplossing om de transportkosten te verlagen en flexibiliteit te verhogen. Producenten bouwen kleinere fabrieken die flexibeler kunnen produceren en daarmee lokaal aan de vraag van afnemers kunnen voldoen.
 

Meer weten over deze trends? 
Neem contact op met het marketing- en salesteam van Rompa Group: +31 13 594 20 00.

 

Lees meer over onze services    

 

Neem contact op