Cookies Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren en in te spelen op de informatiebehoefte van de bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: Charging pad

Chargingproduct ontwikkelen? Wij maken van jouw idee een final design in 7 stappen

23 mei 2019

De ontwikkeling van elk chargingproduct begint met een idee. Maar een idee kan natuurlijk op tal van manieren uitgewerkt worden. Onze engineers helpen je om in 7 stappen tot het perfecte productdesign te komen. Een design dat precies past bij wat jij voor ogen hebt: mooi, functioneel en duurzaam. En maakbaar natuurlijk. Maar dat spreekt voor zich als je met ons samenwerkt.

1. Definiëren van het idee

Tijdens deze fase gaan we met jou om tafel om tot in detail te achterhalen wat jouw eisen, wensen en verwachtingen zijn. Samen met jou lopen we een uitgebreide checklist langs. Wat moet je met het chargingproduct kunnen opladen? Wie gaat het gebruiken en waar wordt het gebruikt? Hoeveel mag het maximaal kosten? Ook nemen we de wettelijke bepalingen voor chargingapparaten met je door. Zo moeten alle opladers voorzien zijn van een CE-certificaat. In Noord-Amerika hanteren ze UL/CSA-normen. Onze experts adviseren je over welk kunststofmateriaal het meest geschikt is.

Afbeelding: brick-wall-bricks-charge-1629301

2. Analyse van functionaliteiten

In stap 2 gaan we nog dieper in op de primaire functionaliteiten van jouw chargingproduct. Zo kiezen we de meest geschikte oplaadtechnologie, bijvoorbeeld Qi-technologie, radiofrequentie of infrarood. We kijken waar eventuele problemen kunnen ontstaan en hoe we die kunnen oplossen. Zo is het met name bij elektrische opladers die veel in een vochtige omgeving gebruikt worden belangrijk dat ze waterdicht zijn. Denk aan opladers voor scheerapparaten of elektrische tandenborstels. En bij draadloze opladers is het natuurlijk belangrijk dat het apparaat goed ‘verbindt’ met de lader en er niet zomaar vanaf valt en buiten de oplaadzone komt te liggen. Verder kan het belangrijk zijn dat de consument aan het oplaadstation of het product kan zien of het wordt opgeladen. Ook daar moeten we in het productdesign rekening mee houden.

Tijdens deze fase doen onze designers ook onderzoek naar vergelijkbare producten die op de markt zijn, bijvoorbeeld door winkels en beurzen te bezoeken en online research te doen.

3. Selectie van oplossingen

Bij deze stap kiezen we de beste oplossingen voor de knelpunten die we in stap 2 hebben geanalyseerd. Zo kunnen we een oplader onder meer waterdicht maken door een speciale spuitgiettechniek toe te passen: 2K-spuitgieten. En een apparaat in de oplaadzone van een draadloze charger houden, kan bijvoorbeeld door het oplaadstation te voorzien van een ‘kuiltje’ waar het apparaat precies in past. Om de oplaadstatus zichtbaar te maken kunnen we gebruikmaken van een led-lampje in combinatie met een lens met verschillende kleuren. Zo ziet de gebruiker aan de kleur van het lampje of het product wordt opgeladen.

In stap 3 maken ook de eerste ruwe schetsen en 3D-prototypes van productonderdelen. Voor de voorlopig gekozen oplossingen maken we een FMEA, oftewel een failure mode effects analyse. Hiermee identificeren we potentiële fouten in het ontwerp, zodat we die snel kunnen aanpakken en/of kunnen voorkomen.

Afbeelding: 20181213_Rompa_Group_Producten_003

4. Schetsen en 3D-prototypes

In stap 4 komen ideeën, tekeningen en gekozen oplossingen samen. We maken dan een prototype van het complete product. Of producten, als we meerdere oplossingsrichtingen willen vergelijken. Uiteraard ben jij hier als klant nauw bij betrokken. Zo zie je dus al hoe jouw product er van de buitenkant uit kan komen te zien. Samen met jou beoordelen we de schetsen en prototypes en bepalen we hoe we de gekozen oplaadtechnologie implementeren. In deze fase doorlopen we het DFM-traject, waarin we de maakbaarheid van het product in de matrijs beoordelen. Doordat Rompa Group in dit geval als ODM-partner is ingeschakeld, verloopt het DFM-traject een stuk efficiënter dan wanneer wij alleen de rol van producent hebben. Nu kijkt er immers al in de ontwerpfase een engineer naar de maakbaarheid van het product. Dit werkt doorlooptijdverkortend en kostenbesparend.

5. Uitwerking van de gekozen optie

Kloppen de grote lijnen? Dan gaan we verder met het gedetailleerd uitwerken van zowel het externe als het interne design. We evalueren het prototype en stellen het bij waar nodig. Inmiddels hebben we door de nauwe samenwerking in de vorige stappen een solide partnership opgebouwd. Wij kennen jouw wensen en eisen en jij weet wat je van ons kunt verwachten. Dat zorgt voor een soepele doorloop.

6. Semi-final design

Het design is nu bijna af. We weten hoe het product eruit komt te zien en hoe het vanbinnen werkt. De laatste kleine vraagstukken lossen we nu op. Denk aan zaken als textuur, het printen van een logo en etikettering.

Afbeelding: IMG_08959

7. Final design

Is het design helemaal naar wens? Dan volgt er een ‘design freeze’. Op basis van het gekozen ontwerp maken we prototypes waarmee je testen kunt doen. Als alles klopt, kan er een akkoord worden gegeven voor het maken van de matrijzen.

Afbeelding: 20181213_Rompa_Group_Personeel_027-min

Op zoek naar een ODM-partner voor jouw chargingproduct? Onze chargingspecialist Peter Dielissen gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Peter is bereikbaar op  +31 (0)13 204 09 85 or email: peter.dielissen@rompa.nl.