Cookies Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren en in te spelen op de informatiebehoefte van de bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: Verbeterde versie - website

First out of tool (FOT): een mijlpaal in het ontwikkelproces van je kunststofproduct

1 mei 2019

De eerste keer dat er kunststof in een nieuwe matrijs gespoten wordt, volgens projectmanager Quinten Pattinama heeft het iets magisch. “Het product komt dan echt tot leven. Voor klanten is dit een mooi en tegelijkertijd een spannend moment. Na een uitgebreid proces waarin Rompa Group nauw met de klant samenwerkt, krijgen ze voor de eerste keer de samples van hun kunststofproduct of -onderdeel in handen.”

FOT in het kort

  • Het idee wordt werkelijkheid: je krijgt voor het eerst een tastbaar resultaat uit de matrijs.
  • Met de samples kunnen de eerste assemblage-, veiligheids-, functionele en visuele testen worden gedaan om de matrijs verder te optimaliseren.
  • Je kunt de samples inzetten voor marketingdoeleinden.
  • Aan de hand van de samples kan Rompa Group een goede inschatting maken van de duur van het vervolgtraject en de lanceerdatum, zodat we zo snel mogelijk over kunnen gaan op massaproductie. 

Het voortraject

“Klanten kijken vaak vol verwachting uit naar het ‘FOT-moment’, zoals we het noemen”, vertelt Quinten. “Logisch, als je bekijkt wat voor proces hieraan vooraf gaat. Van het doen van marktonderzoek tot het voorleggen van soms honderden conceptuele designs aan potentiële gebruikers. Uiteindelijk wordt er uit al die designs één gekozen. Dat ontwerp beoordelen onze spuitgietexperts tijdens het DFM-traject op maakbaarheid. Op basis daarvan kunnen er nog optimalisaties nodig zijn, bijvoorbeeld op het gebied van ontluchting, deellijnen, markeringen en aanspuitpunten. Hierbij zetten wij onze expertise in om samen met de klant tot een optimaal resultaat te komen.”

First things first: de matrijs maken

Na het DFM-traject begint het ontwerp van de matrijs. “Dit proces neemt Rompa Group volledig op zich om de klant te ontzorgen”, gaat Quinten verder. “Hierbij werken we samen met gedegen matrijsmakers, met wie wij al tientallen jaren een partnership hebben. De afspraken die we in het DFM-proces met de klant maken, delen we met de matrijsmaker. De eerste opzet van het matrijsontwerp beoordelen wij aan de hand van een stappenplan waarin alle functionele en kwaliteitseisen beschreven staan. Het ontwerpen en maken van een matrijs kan tussen de 5 tot 12 weken duren, afhankelijk van de complexiteit van het product en de locatie van de matrijsmaker. De doorlooptijden in China zijn over het algemeen korter dan in Europa.”

Zo ziet het FOT-moment eruit

Matrijs klaar? Dan kan het geplande FOT-moment beginnen. Quinten legt uit hoe dat bij Rompa Group gaat. “Elke nieuwe matrijs heeft een eigen FOT. Hierbij nodigen we altijd onze klant uit. Enerzijds omdat dit een bijzonder moment is en anderzijds omdat we zo direct samen met de klant kunnen bepalen welke aanpassingen er nog nodig zijn. Dit versnelt de doorlooptijd aanzienlijk. Kan de klant niet aanwezig zijn bij het FOT-moment, dan sturen we een sample toe.” Volgens Quinten komt het voor dat een product in één keer goed is. “Maar vaak wordt de matrijs naar aanleiding van de FOT nog verder geoptimaliseerd of gewijzigd. Een sample zegt immers veel meer dan een tekening.”

Afbeelding: 20181213_Rompa_Group_Personeel_022

Stel je vraag!

Meer weten over spuitgieten of het ontwikkelen van finished products? Of wil je maakbaarheidsadvies over jouw ontwerp? Neem contact op met Quinten Pattinama, quinten.pattinama@rompa.nl