Cookies Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren en in te spelen op de informatiebehoefte van de bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: adult-blur-clean-545014-blanco

Groeiend gezondheidsbesef leidt tot wereldwijde expansie van hygiënemarkt

7 mei 2019

Een goede persoonlijke hygiëne heeft aantoonbaar effect op je gezondheid. Dit besef groeit overal ter wereld. En dat is te merken aan de verkoop van hygiëneproducten. Van tissues en handdoekautomaten tot geur- en zeepdispensers: we zien ze niet alleen steeds meer in sanitaire ruimtes, de producten zelf worden ook steeds duurzamer en innovatiever.

Afbeelding: Picture32

Tissues en handdoekautomaten

Consumenten besteedden jaarlijks zo’n $ 44 miljard aan tissues. En $ 15,9 miljard werd besteed aan ‘professionele hygiëne’. Denk hierbij aan tissueproducten voor sanitaire ruimtes buitenshuis, zoals in stations, voetbalstadions, horeca en ziekenhuizen. Onderzoeksbureau TechNavio schat dat de markt in automaten met papieren handdoeken tussen 2017 en 2021 jaarlijks gemiddeld met 3,61% groeit.

Verstedelijking en industrialisatie
Een sterke groei van de tissue- en hygiënemarkt zien we met name in de Aziatische landen aan de Pacific, het Midden-Oosten en Afrika. De oorzaken? Snelle verstedelijking en industrialisatie, in combinatie met een groeiend hygiënebewustzijn.

Zeepdispensers

Ook met de zeepdispensersmarkt gaat het goed. Grand View Research, een marktonderzoek- en consultancybedrijf uit San Francisco, verwacht dat de wereldwijde markt in equipment voor vloeibarezeepdispensers in 2024 $ 10,29 miljard waard is. De markt in dispensingsystemen in zijn totaliteit groeit van $ 31,5 miljard in 2015 naar $ 40,5 miljard in 2020, met een gemiddelde jaarlijkse groei van 5,1%.

Afbeelding: art-artificial-intelligence-blackboard-355948

Investeren in innovatie

De toename van hygiëneproducten zorgt wereldwijd voor een betere kwaliteit van leven. Met goede persoonlijke hygiëne voorkom je immers de verspreiding van bacteriën en ziektekiemen. Grote spelers in de markt, zoals Kimberley Clark, Essity en CWS werken wereldwijd aan schone en gezonde werkplekken en openbare ruimtes. Er wordt dan ook veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van innovatieve producten die de hygiëne optimaal bevorderen, zoals automatische zeepdispensers en handdoekautomaten die werken met een sensor. Zo hoef je het apparaat niet meer met je handen aan te raken.

Duurzaamheid

Ook zien we dat hygiëneproducten steeds minder impact hebben op het milieu. Zo worden de papieren wegwerptissues in een handdoekautomaat tegenwoordig vaak vervangen door een recyclebaar papier. De producten zelf worden steeds duurzamer. Zo produceerde Rompa Group een handdoekautomaat die wel negen jaar lang meegaat.

Afbeelding: 20181213_Rompa_Group_Personeel_078

Specialist in totaaloplossingen voor hygiëne

Is jouw organisatie bezig met hygiëneproducten? Ga het gesprek aan met Martijn Jansen, onze specialist in equipment en finished goods. Martijn is bereikbaar via martijn.jansen@rompa.nl of +31 (0)13 – 207 42 60.