Cookies Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren en in te spelen op de informatiebehoefte van de bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
2020? 2018 staat toch pas net voor de deur?

Op naar een mooi 2020!

14 december 2017

2020? 2018 staat toch pas net voor de deur? Klopt. Maar bij Rompa denken we graag verder vooruit. Met het vastleggen van ons strategisch actieplan Rompa 2020 hebben we dit jaar de eerste stappen richting een veelbelovende toekomst gezet. Ook op andere fronten heeft Rompa het afgelopen jaar een ontwikkeling doorgemaakt. Samen met CEO Patrick Gerard maken we de balans op.


Als je het Patrick Gerard vraagt, kent 2017 verschillende hoogtepunten. “Onze vestiging in Slowakije is na amper een halfjaar verhuisd naar een nieuwe, grotere assemblagehal om aan de groeiende klantvraag te voldoen. De Slowaakse premier kwam zelfs langs om ons welkom te heten. In China hebben we halverwege 2017 een SMT-line opgezet om printplaten voor elektronische apparaten te produceren. Deze elektronicalijn is zeer succesvol. Verder hebben we een aantal mooie klanten aan ons palet mogen toevoegen, waaronder Danfoss, Rentokil Initial en Britax Römer. Met die laatste hebben we zelfs een contract getekend voor structurele samenwerking in de komende tien jaar. Daarnaast hebben we samen met onze bestaande klanten aan mooie nieuwe projecten gewerkt.” Dit alles heeft eraan bijgedragen dat de omzet in Europa dit jaar met twintig procent is gestegen.


Lean als oplossing voor stijgende kosten
Uitdagingen waren er ook. “Door de verdere ontwikkeling van Oost-Europa stijgen de kosten daar. Dat gaat sneller dan we verwacht hadden”, vertelt Patrick. “We nemen bovendien een grote prijsdruk waar. Er wordt stevig onderhandeld voor een lage prijs.” Wat is Rompa’s antwoord hierop? “We werken keihard aan het implementeren van een lean-werkwijze. Door processen efficiënter in te richten en te automatiseren willen we kosten besparen.” 

Patrick Gerard

Strategisch actieplan
Lean is niet voor niets een van de belangrijkste thema’s in het actieplan 2020, benadrukt Patrick Gerard. “Onze ambitie is om in 2020 met 50 procent gegroeid te zijn ten opzichte van 2016. Lean werken is de sleutel tot succes.” De andere thema’s in het strategisch actieplan gaan onder andere over IT, robotisering en HR. Patrick: “Door verder te automatiseren willen we administratieve en ondersteunende processen efficiënter inrichten. Bijvoorbeeld via de implementatie van een nieuw ERP-systeem en een barcodesysteem.” 


Medewerkers koesteren
Ondanks de toenemende automatisering, is de CEO ervan overtuigd dat mensen het verschil blijven maken bij Rompa. “Daarom besteden we veel aandacht aan HR. We willen onze medewerkers koesteren en high potentials kansen bieden. Het begin is er: we hebben een geweldige HR-manager aangenomen. Ook heeft een onafhankelijk bureau ons ondersteund met het in kaart brengen van verbeterpunten door te praten met onze operators. Wat vinden ze van Rompa en wat kunnen we als werkgever beter doen? Dat kan van alles zijn, van comfortabelere veiligheidsschoenen aanbieden tot beter luisteren naar de medewerkers. In het nieuwe jaar gaan we op basis van de input van medewerkers aan de slag met concrete verbeteracties.”


2018: aan de slag
Strategie = Executie is een van de boeken op het nachtkastje van onze CEO. Patrick Gerard onderschrijft de filosofie van auteur en managementexpert Jacques Pijl volledig. “Je kunt wel allemaal mooie strategische plannen bedenken, maar dan ben je nog niet eens op de helft. De uitvoering is het allerbelangrijkst. Vandaar dat 2018 vooral in het teken zal staan van het uitvoeren van Rompa 2020.”