Cookies Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren en in te spelen op de informatiebehoefte van de bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
IFA in Berlijn

Smart is ‘the new normal’ op de IFA-beurs in Berlijn

12 september 2017

Van creatieve en vooruitstrevende start-ups tot ware showcases van gerenommeerde spelers als Samsung, LG en Siemens. De eerste week van september stond voor Rompa in het teken van de IFA in Berlijn: de grootste consumentenelektronicabeurs van Europa. Salesmanagers Martijn Jansen en Peter Dielissen bezochten de beurs. De belangrijkste conclusie? Smart consumentenelektronica is ‘the new normal’.


“Je kon er niet omheen, de enorme focus op internet of things”, vertelt Peter. “Veel bedrijven richten zich op het ontwikkelen van smart home solutions. Slimme wasmachines en tandenborstels, connected strijkijzers, smart fitness, smart wearables; alles is tegenwoordig verbonden met internet en te besturen met je smartphone.” 


Grotere rol voor voice-controlled speakers
Onze salesmanagers ontdekten op IFA ook dat voice-controlled speakers een steeds grotere rol spelen in het aansturen van consumentenelektronica. Denk aan Alexa van Amazon, maar ook aan Google Home. Alle slimme apparaten in huis kun je hierop aansluiten. Vervolgens vraag je de speaker om de lichten te dimmen, je favoriete serie op tv af te spelen, de was te laten draaien of om je favoriete pastarecept voor te lezen. 


Connectiviteit staat centraal bij Rompa
Rompa speelt proactief in op deze verschuiving naar connected producten. Peter: “We bouwen in rap tempo ervaring op in deze relatief nieuwe tak. Zo is onze stand voor Gilette-scheermesjes met orderknop al op de markt. Met één druk op de knop bestel je vanuit je badkamer nieuwe scheermesjes.” Inmiddels lopen er bij Rompa meerdere projecten waarin connectiviteit door middel van Sigfox, M2M, WiFi en BLE centraal staat. Dankzij een gloednieuwe SMT-lijn zijn we in staat om onze producten connected te maken.


Nieuwe samenwerkingen verkend
“Al met al hebben we een inspirerende beurs bijgewoond”, zegt Peter. “We hebben gezien wat er speelt in de markt en waar onze huidige klanten, zoals Philips, TomTom, Bosch en De’Longhi, zich op richten. Met interessante partijen spraken we over de nieuwe ontwikkelingen. Wie weet vloeien hier mooie samenwerkingen uit voort.”

 

Martijn (r) en Peter bij de IFA